مدت ها از سومنوگرافی به عنوان “استاندارد طلایی ارزیابی خواب” یاد می شد؛ اما از سال 1990 به شکلی فزاینده از اکتی گراف برای ارزیابی خواب استفاده می شود. مطالعات متعددی نشان داده اند که اکتی گرافی برای تحقیقات خواب مناسب بوده و می تواند نتایجی قابل اعتماد، با دقتی بیش از 90% (در مقایسه با سومنوگرافی) ارائه دهد. این درحالی است که اکتی گراف در مقایسه با سومنوگرافی دارای مزایای زیر می باشد:

» ارزان بودن
» کاربری آسان
» امکان ثبت دراز مدت اطلاعات
» عدم مزاحمت و تداخل با زندگی روزمره بیمار

اکتی گراف معمولا به صورت یک گجت کوچک و قابل حمل ساخته شده و به دست غیرغالب بیمار بسته می شود. در این روش، برای تعیین الگوهای خواب و دوره شبانه روز ممکن است گجت برای چند هفته همراه بیمار باشد؛ لذا باید بسیار کم مصرف و تاحد امکان کوچک باشد.

 

بینا اکتی گراف

بینا اکتی گراف محصول گروه پژوهشی و فناوری بیناتوس (مستقر در دانشگاه فردوسی مشهد) پاسخی به نیاز فوق می باشد. این محصول در اندازه یک ساعت مچی ساخته شده و در عین حال بسیار کم مصرف می باشد؛ بطوری که پس از هر مرتبه شارژ کامل، تا 4 روز در نسخه پایه (و تا 10 روز در نسخه ارتقا یافته) نیاز به شارز مجدد نخواهد داشت. این گروه پژوهشی کار طراحی و ساخت اکتی گراف را از سال 1394 آغاز نمود و در سال 1396 موفق به اخذ تاییدیه فنی دانشگاه فردوسی مشهد و گواهی ثبت اختراع گردید. از آن زمان تاکنون، دو مرحله ارتقا بر روی محصول صورت پذیرفته است و هم اکنون اکتی گراف نسخه سوم به مشتریان گرامی عرضه می شود.

در نسخه اول همراه با گجت اکتی گراف دو ابزارک جداگانه بیدارباش و راه اندازی مجدد نیز عرضه می شد که در نسخه دوم این دو ابزارک حذف و امکانات مربوط به آنها در خود گجت اصلی گنجانده شد. با وجود این در نسخه دوم برای شارژ مجدد باید از کابل مخصوص شارژر دستگاه استفاده می شد. در نسخه سوم که هم اکنون عرضه می شود، امکانات مربوط به شارژ مجدد نیز در همان گجت اصلی گنجانده شده است و لذا، برای شارژ مجدد می توان از همان شارژر و کابل متداول تلفن همراه استفاده نمود. 

 

بينااكتي گراف (نسخه يك)

در نسخه يك (نسخه قدیمی ما که دیگر تولید نمی شود)، ابزارک بیدارباش برای راحتی بیمار در نظر گرفته شده تا در محل هایی که به همراه داشتن گجت امکان پذیر نبوده (مانند تصویربرداری MRI) یا دشوار است (مانند هنگام استحمام)، بتواند بدون ایجاد خدشه در داده های ثبتی دستگاه، گجت را به صورت موقت باز نماید. همچنین، پس از استفاده از گجت توسط یک بیمار و تخلیه داده ها، لازم است گجت توسط ابزارک مربوطه ره اندازی مجدد شود.

نمایی از گجت بینا اکتی گراف (نسخه یک)
(راست) ابزارک بیدارباش و (چپ) نحوه اتصال ابزارک به گجت اصلی (نسخه یک)
ابزارک راه اندازی مجدد

 

 

بينااكتي گراف (نسخه سه)

در نسخه سوم بينااكتي گراف (كه هم اكنون تحويل مشتريان محترم داده مي شود) همه امكانات مربوط به بيدارباش و راه اندازي دستگاه توسط دكمه هاي جانبي دستگاه توسعه داده شده و در نتيجه نيازي ب ابزارك هاي جانبي مرتفع گرديده است. همچنين، ماژول شارژر گجت نيست به صورت يكپارچه در داخل گجت گنجانده شده است و لذا، براي شارژ مي توان از همان شارژر و كابل هاي (microUSB) متداول تلفن هاي همراه استفاده نمود. در ادامه تصاوير برخي دستگاه هاي تحويلي اخير به مشتريان محترم را ملاحظه نماييد.

گجت بینا اکتی گراف (نسخه 3)

همچنین، استفاده از بینا اکتی گراف در مقایسه با نمونه مشابه خارجی بسیار اقتصادی است. یک بسته بینا اکتی گراف (نسخه سه) شامل موارد زیر می باشد:

» گجت بینا اکتی گراف
» کابل رابط/شارژ
» شارژر
» لوح فشرده شامل نرم افزار و فایل راهنمای کاربری

 

نرم افزار بينااكتي گراف (نسخه سه)

برای مشاهده و ذخیره سازی اطلاعات ثبت شده توسط گجت، یک نرم افزار ویژه توسعه داده شده و به همراه بسته محصول عرضه می شود. به کمک این نرم افزار مدیریت گجت براحتی امکان پذیر خواهد بود؛ که از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
» ایجاد پروژه جدید
» بازکردن پروژه
» نمایش وضعیت باتری
» نمایش وضعیت اتصال گجت به پورت سریال کامپیوتر
» تنظیم مجدد پارامترهای گجت (زمان، پارامتر فیلتر زمانی و …)
» دریافت اطلاعات موجود در حافظه گجت
» پاک کردن حافظه گجت
» نمایش داده های ثبت شده توسط گجت به صورت یک نمودار
» تنظیم اطلاعات ثبت شده توسط گجت در قالب یک فایل اکسل (Excel)

نمایی از نرم افزار بینا اکتی گراف
نمایش داده های ثبت شده توسط بینا اکتی گراف در قالب چارت زمانی فعالیت

ویدیویی از نحوه اتصال و کاربری نرم افزار بینا اکتی گراف

 

کاربردها

از بینا اکتی گراف می توان در کابردهای زیر بهره برد:

» ارزیابی بالینی خواب
» ارزیابی خواب آلودگی روزانه
» ارزیابی چرخه شبانه روز و اختلالات آن
» بررسی اختلالات ریتم خواب و خواب آلودگی بیش از حد
» ارزیابی اثربخشی فارماکولوژیک (و سایر روش های درمانی)

 

تاییدیه ها

بینا اکتی گراف در سال ۱۳۹۶ با اخذ تاییدیه فنی دانشگاه فردوسی مشهد، طی گواهی شماره ۹۴۲۶۲ به عنوان اختراع ملی ثبت گردیده است.

تاییدیه فنی دانشگاه فردوسی مشهد
گواهی ثبت اختراع

 

کاتالوگ ها