سرعت سنجی ویدیویی

سرعت سنجی ویدیویی در زمره فن آوری های پیشرو در زمینه سرعت سنجی خودروها می باشد. اولین تجربه ما در زمینه سرعت سنجی ویدیویی خودروها مربوط به سامانه بینایی استریویی بود که به سفارش شرکت نگرش رایانه پویا ساخته شد. این ترتیب که کاربر با کلیک بر روی صفحه نمایش، خودروی مورد نظر خود را مشخص نموده و سیستم به صورت خودکار یک ثانیه پس از تشخیص و ره‌گیری خودرو، سرعت و فاصله آن را به صورت زمان واقعی گزارش می‌نماید. سامانه در حین ره‌گیری (یا به درخواست کاربر) کلیه تصاویر خودوها را به انضمام سرعت و فاصله (تا خودرو تحت تعقیب) اندازه‌گیری شده به صورت خودکار در قالب MJPEG ذخیره می‌نماید. بدین ترتیب امکان بازبینی اطلاعات ثبت شده توسط سیستم، در هر زمان امکانپذیر بود.

سامانه سرعت سنج ویدیویی از نمای داخل خودرو
دوربین های استریو در سامانه سرعت سنج ویدیویی
یک نمونه از عملکرد سرعت سنج ویدیویی
یک نمونه از عملکرد سرعت سنج ویدیویی

 

بینا سرعت سنج

اگرچه استفاده از بینایی استریو در این سامانه فوق راه گشا بود؛ اما خود باعث بروز مشکلاتی نیز شده بود. به عبارت دقیقتر، در سامانه مذکور باید دو دوربین به صورت خارج خط با یکدیگر کالیبره شده و ماتریس تبدیل بین آنها محاسبه می گردید. تا زمانی که وضعیت و موقعیت دو دوربین نسبت به یکدیگر تغییر نکرده باشد، ماتریس مذکور معتبر بوده و اندازه گیری ها با دقت کافی انجام می شد. اما لرزش های ناشی از حرکت خودرو در جاده، به تدریج موجب تغییر وضعیت دوربین ها نسبت به یکدیگر می شد. در این حالت، کالیبراسیون مجدد دوربین ها غیرقابل اجتناب بود. بعلاوه، استفاده از دو دوربین موجب افزایش حجم محاسباتی نیز می گردید.

برای حل مشکل فوق، بهترین راه حل استفاده از تنها یک دوربین برای سرعت سنجی می باشد. لذا، ما براساس الگوریتم توسعه یافته در سامانه بینا فاصله سنج نسبت به طراحی یک سامانه بینا سرعت سنج برای سرعت سنجی خودروها تنها با استفاده از یک دروبین اقدام نمودیم. سامانه مذکور، هم اکنون در مرحله نمونه سازی می باشد.

 

مطالعه بیشتر

برای مطالعه بیشتر، (مقاله های) را زیر مشاهده نمایید:

– » روش‌های فاصله‌سنجی ویدیویی

 

همچنین، محصولات زیر با بینا سرعت سنج مرتبط هستند:

– » بینا فاصله سنج